PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)
Pendidikan merupakan satu bidang yang sentiasa berhadapan dengan cabaran yang memerlukan perancangan rapi, bersistematik dan menyeluruh.Proses penilaian dan penambahbaikan adalah merupakan aspek penting yang perlu diberi perhatian dalam kitaran perancangan bagi memajukan sistem pendidikan negara (PIPP, 2006).
Sekolah-sekolah di Malaysia kini memerlukan perubahan yang berterusan bagi mengekalkan dan meningkatkan prestasi serta keberkesanannya. Ianya merupakan wawasan dan agenda penting yang termaktub dalam misi Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang memberi fokus kepada usaha membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti, bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi Negara.Justeruitu, kerajaan perlu mengambil langkah proaktif untuk melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pentaksiran Berasaskan Sekolah ialah pentaksiran yang bersifat holistik, iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).Pentaksiran Berasaskan Sekolah terdiri daripada komponen berikut, iaitu Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum dan Pentaksiran Psikometrik.
Sistem pentaksiran dalam pendidikan perlu berubah selari dengan perubahan zaman dan keperluan kehidupan seharian. Guru-guru di sekolah merupakan pelaksana sistem pentaksiran ini. Perubahan dan keberkesanan pelaksanaan sistem pendidikan dalam sesebuah negara sering kali dikaitkan dengan kualiti guru-guru dalam sesebuah sekolah (Kantrowitz & Wingert, 2000). Malah pembangunan dan kemajuan negara pada masa depan bergantung kepada sistem pendidikan, kepemimpinan sekolah, guru-guru dan rupa bentuk pelajar yang akan dihasilkan (Wan Mohd Zahid Wan Nordin, 1993; Abdul Shukur Abdullah,1995, 1996, 1998).
Analisa Pentaksiran PBD







